Zintuigen zijn als superkrachten die ons helpen de wereld om ons heen te ontdekken. We hebben er vijf: zien, horen, voelen, proeven en ruiken. 👀 Met onze ogen kunnen we zien of het zonnig of donker is. 👂 Met onze oren horen we mooie muziek of een vogel die fluit. 🖐 Onze huid helpt ons voelen of iets zacht of prikkelig is. 👅 Met onze tong proeven we of iets lekker zoet of juist heel zuur is. 👃En met onze neus ruiken we heerlijke bloemen of een verse appeltaart. 🌈 Dankzij onze zintuigen kunnen we spelen, leren en genieten van alles om ons heen!
De “masked reader” is een heel leuk spelletje dat we op school gedaan hebben.
Stel je voor, iemand doet een gekke vermomming aan, zoals een superheld of een dier, en leest dan een verhaaltje voor. Maar je kunt niet zien wie het is omdat ze een masker op hebben! Wij hebben ons niet verkleed maar we hebben onze stem vervormd. We hebben elk een pagina uit het boekje "Aap leest een boek" ingelezen. Onze stem hebben we via een programma op de computer vervormd. Na de opname mochten de kinderen raden wie de echte lezer was achter de vervormde stem. Niet gemakkelijk maar super spannend! 🎭📖 (i) de ouders van onze lezertjes kregen de link om deze audio opnames te beluisteren. Sinds de jeugdboekenmaand 2024 is van start gegaan hebben we als oudste Bijtjes kennis gemaakt met de leeshelden (en ja, ook eens in pyjama) op onze school!
De leeshelden helpen 1 keer per week de oudste Bijtjes bij het lezen als leestutor. Tutorlezen is een beetje zoals wanneer een grote broer of zus je helpt met fietsen zonder zijwieltjes. Een grotere leerling, die al heel goed kan lezen, helpt een oudste Bijtje om ook beter te worden in lezen. Samen oefenen ze met leuke boekjes uit onze plaatselijke bibliotheek. De grote leerling leest eerst voor, dan lezen ze samen, en daarna probeer ze het zelf. Het is net een leesavontuur waarbij ze elke keer een beetje beter worden, en het is nog gezellig ook! 📚Juf Elise (hertenklas) en ikzelf zijn super trots op onze lezers! Lang zullen ze leZen. 📚 Tijdens de lente worden de bomen veel groener en gaan veel planten bloeien, ook onze letterboom groeide en begint te bloeien.
Met de aangeleerde letters bloeien er sindsdien alleen maar langere woorden in onze letterboom. Bewonder deze bloeiende letterbomen mee met mij als juf van de oudste Bijtjes! TROTS! In Veilig leren lezen kim-versie maken de leerlingen kennis met Kim en haar opa en de avonturen die ze beleven op het Puddingboomplein. Opa heeft een opvallende pet. Dat is zijn ‘verzinsels-pet’, waaruit hij verhalen tovert die gaan over de mensen die aan het plein wonen.
We zijn gekomen op het einde. Alle enkelvoudige letters werden aangeleerd. Naast een getallenfeest konden de leerlingen nu ook genieten van letters. We maakten het op deze (extra) dag heel speciaal: we zorgden met een maatje voor een EItje en we hadden gelezen op een EIland. Echt waar!
Wat hadden jullie mooie 'nestjes' gemaakt voor dat EI. Trui Baes zou (net als ik) KEI -trots op jullie geweest zijn! Op het EInde van de dag smulden we van de EIgen EIersalade op toast. MMMmmm, met liefde gemaakt, dat smaakt alt(EI)d. |
AuteurSchrijf iets over jezelf. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, slechts een overzicht. Archieven
Juni 2024
Categorieën |
OPenM-D-D-V: 8.15-16.00
W: 8.15-12.00 |
CONTACTVrije Basisschool De Kastanje
Alexisplein 15 - 8972 PROVEN 057 30 05 33 Waaienburgseweg 82 - 8972 KROMBEKE 057 40 07 29 directie tijdens de schooluren bereikbaar op: 0471/59.04.40 |
|