De laatste dag van het schooljaar ging onze schoolreis door. Niet een doordeweekse schoolreis met een lange busreis en een bezoek, nee, een actieve schoolreis in onze eigen streek per fiets! We zochten voor elke rit zelf onze weg op een kaart van de streek. Maar... die was in puzzelstukken verknipt. Het duurde dus telkens enige tijd voor we wisten waar we naartoe reden. Onze eerste stopplaats was Lyssenthoek, de militaire begraafplaats uit de Eerste Wereldoorlog; er liggen meer dan 10 000 slachtoffers begraven uit een 30-tal landen van over de hele wereld. In het bezoekerscentrum zochten we allerlei informatie op via meerkeuzevragen. Daarna wandelden we langs de lange rij metalen paaltjes waarin het aantal doden per dag gegraveerd staat. Op de begraafplaats zelf gingen we aan de slag met het grondplan en zochten we enkele grafstenen van specifieke gesneuvelden. Na een tussendoortje fietsten we onze tweede rit. We reden praktisch de hele tijd op de Frans-Belgische grens. Onze tweede stopplaats was het café 'In de nieuwe appel'. Daar konden we picknicken en leerden we de volkssport bollen in een boltra beoefenen. Het werden uiteindelijk drie spannende bolpartijtjes! We sloten af met 'bollen' ijs en namen onze tweewieler om de derde rit af te haspelen. Die bracht ons naar de parking bij het Helleketelbos. In het bos speelden we avontuurlijk spel waarbij we in het kamp van de tegenstanders drie trofeeën moesten bemachtigen. Maar ondertussen ontmoetten we onze tegenstanders en verloren we ons kaartje. Voor een nieuw kaartje moest je slagen in een originele opdracht of het groepsspel winnen. Na een laatste puzzelronde trapten we tegen de wind in richting Proven. Behoorlijk vermoeid, maar tevreden van onze laatste schooldag fietsten we de vakantie in! De foto's van onze schoolreis:
0 Comments
De oudste leerlingen van de hertenklas nemen afscheid van De Kastanje. Ze zingen een prachtig lied voor de hele school. Veel succes in de grote school!
maandag 14/06/2021 Vandaag startte het vijfde met onthaal. Na het onthaal maakten we de proef van getallenkennis. Als je klaar was met de proef, mocht je contractwerk doen. Dan was het speeltijd. Na de speeltijd was er nog proef schrijven. Het 6de begon met toets getallenkennis en daarna toets schrijven. Ze herhaalden ook nog wat Frans. dinsdag 15/06/2021 Dinsdagochtend begon het vijfde met toets hoofdrekenen. Na de speeltijd bracht iedereen van het vijfde zijn spreekbeurt naar voor. Het was van iedereen heel mooi! Bij het zesde deden ze eerst toets spreken en na de speeltijd toets hoofdrekenen. In de weroles hadden we het over de soorten verkeersborden. Na de laatste speeltijd verklaarden we de betekenis van enkele veel voorkomende verkeersborden. We sloten de dag af met het thema 'Natuur en techniek' in de godsdienstles. woensdag 16/06/2021 Zowel het 5de als het 6de begonnen met de toets cijferen. In de turnles oefenden we met de frisbees. We speelden frisbeebal: een soort baseball met een frisbee. donderdag 17/06/2021 In de voormiddag waren er twee belangrijke proeven: meten en metend rekenen en daarna taalbeschouwing. Na de middag was het zo heet in de klas dat we buiten over het verkeer geleerd hebben. Ja, je leest het goed: we hebben buiten les gevolgd! Ondertussen werden we verrast door lekkere aardbeien van 'Oog voor lekkers!'. De hele school kleurde trouwens rood donderdag. Niet van de aardbeien, maar van de vele supporteroutfits voor de Rode Duivels. Truitjes, broekjes, hoeden, petten, pruiken, schmink, sjaals, kousen, vlaggen... noem maar op: alles in het teken van ons nationaal elftal. vrijdag 18/06/2021
We begonnen met de proef van meetkunde. Daarna was er wat keuzemoment. Na de speeltijd was het proef wereldoriëntatie deel 2. Na de middag overliepen we de actua, de klasblog en dan nog Karrewiet. Na de turnles zat de eerste proefwerkweek erop! maandag 07.06.2021 Maandag begon het 5de met vertellen over het weekend. Toen we klaar waren, schreven we onze agenda en daarna schreven we spelling woordpakket 21. Ze kwamen ons ook roepen voor de klasfoto, want de fotograaf was gekomen. Eens terug in de klas, deden we de proef van Frans unité 16. Dan kregen we van juffrouw een oefenbundel van wiskunde en maakten we een paar oefeningen eruit. De laatste minuten werkten we nog aan contractwerk en toen was het middag. Het zesde begon met spelling; het ging over de apostrof. Dan mochten ook op de klas- en schoolfoto. Na de speeltijd deden ze contractwerk. Toen de middag voorbij was, begon het 5de en 6de met taal. Bij het 6de ging het over afscheid en bij het 5de over signaalwoorden, verwijswoorden, werkwoorden en afkortingen. Om 2 uur mochten we stoppen met taal en begonnen we aan ons laatste pagina van wero (over detectives!) en daarna nog een beetje godsdienst en toen mochten we naar huis. dinsdag 08.06.2021 Dinsdag begon het 5de met het wiskundebundeltje bewerkingen en getallenkennis herhalen. Dan hebben we nog een beetje werkwoorden in de verleden tijd gezet. Na een heel klein beetje wiskunde was het middag. Het 6de begon met hun wiskundeproef te verbeteren. Als ze daarmee klaar waren, deden ze taal. Dat ging over 'afscheid nemen bestaat niet'. Ze hebben ook gepraat over de middelbare school. Eens daarmee klaar, begonnen ze aan hun bruin Katapult te werken, toen nog een beetje Frans en het was middag. Na de middag begon het vijfde met taal: alfabetisch rangschikken, samenstellingen en afleidingen, het meervoud en genus van zelfstandige naamwoorden, terwijl het 6de een uitnodiging voor een afscheidsfeestje schreef. Toen het 2 uur was, zijn we begonnen aan wero. Over detectives; dat was heel leuk. We maakten een gipsafgietsel van een schoenzool. Toen nog een beetje godsdienst en we mochten naar huis. woensdag 09.06.2021 Woensdag in het 5de legde juf Elise uit waarover de Franse toets ging. Toen was het turnen: we oefenden daar frisbeeën. Daarna leerde het 5de nog wat Frans. Het 6de begon met de Franse en stelde daarna hun uitnodigingen aan elkaar voor. Na de speeltijd maakten ze de wiskunde-IDP-proef online. donderdag 10.06.2021 Het 5de begon met dictee wp 21, terwijl het 6de contractwerk deed. Eens daarmee klaar legde meester aan het 5de een bladzijde uit het bruin katapult uit over oppervlakte. Het 6de kreeg een dictee over de apostrof en daarna oefenden ze Frans. Maar we gingen ook naar buiten om te kijken naar de zonne- eclips (natuurlijk met eclipsbrillen). Toen we terug binnen waren, oefende het 5de Frans en dan was het middag. 's Namiddags was er een toonmoment voor onze PET-flesprojecten. Tot aan de speeltijd kwamen de jongere klassen kijken; we stelden onze ontwerpen voor en de bezoekers konden vragen stellen. Het was van iedereen supermooi! Na de speeltijd hebben we we geleerd over onze schoolomgeving. Toen deden we nog een beetje godsdienst: daar leerden we Tai Chi dat is een soort karate maar in slow motion. vrijdag 11.06.2021
Vrijdag begonnen we met ons vaderdagcadeau af te werken. Als je klaar was, mocht je kiezen wat je deed tot een beetje voor de speeltijd. We hebben gekeken naar andere inzendingen voor de FC De Kampioenen-wedstrijd. Na de speeltijd werkten we aan het project 'kunstof'. We beantwoordden in groepjes vragen. We hebben ook nog 10 minuten buiten gespeeld en dan was het middag. Na de middag stelden we eerst de klasblog en dan de actua voor. Daarna keken we nog een filmpje van Karrewiet en we sloten de week af met een turnles. 8:45
Iedereen op school was zich aan het voorbereiden om naar Outside te gaan: de 1ste en 2de graad gingen met de bus, de 3de graad fietste naar Poperinge. 9:15 Op dit uur waren we met de fiets aangekomen; eerst moesten we de rugzakken wegzetten in het beachhouse en dan gingen we boogschieten. 9:20 Na wat uitleg begonnen we aan het boogschieten. De eerste schoten verliepen wat moeizaam, maar na wat oefenen speelden we verschillende spelletjes. Het eerste was een teamspel en daarna kwamen nog de Tour de France en Eenentwintig! 10:45 Na het boogschieten hebben we ons aan de de deathride gewaagd. Velen maakten de snelle afdaling met helm en harnas en daarna hebben we het hoogteparcours afgewerkt. Je kon kiezen of je een hoog of een laag hindernissenparcours wou doormaken. Dan was het tijd om onze picknick te verorberen. 13:00 Na de eetpauze hebben we het parcours bij de gracht aangepakt. Voor velen was dit het leukste onderdeel: boven, naast, maar ook ín het water beleefden we veel plezier! Helaas, juffrouw kon er niet meer bij zijn, omdat ze naar haar andere school moest. 14:00 Toen begonnen we aan de laatste activiteit: we sjorden samen een vlot in elkaar met balken, touwen, lege plastic vaten en riemen. De helft van de groep mocht varen en peddelen, de andere helft zwom mee. Natuurlijk wisselden we ook van rol. De PET-flessenboot werd nog getest en vaarwaardig bevonden! 15:00 Om onze zonnige sportdag af te ronden fietsen we veilig terug naar Proven! De foto's van deze sportdag vind je wat lager in deze blog! Wij kozen ervoor om een stukje uit de aflevering: 'Pol zit in de put- bij de lachtherapeut' na te spelen (S14E12) na te spelen. We haalden onze beste acteerkunsten boven... We bedachten nieuwe bestemmingen voor gebruikte PET-flessen. Zo verkleinden we de afvalberg en gaven we de PET-flessen een nieuw leven. naam ontwerp: Bobby Jackson waartoe dient het? Het is een robot die je kan gebruiken als decoratie en ook op je bureau of nachtkastje kan zetten. namen ontwerpers: Daan,Viggo naam ontwerp: M.R.P waartoe dient het? Het dient om je tandenborstels in te stoppen. Je kan het ook aan de muur plakken. En je kan het ook gebruiken in de klas voor verloren balpennen. De volledige naam is MeneeR Patat. namen ontwerpers: Niene en Lieke naam ontwerp: was Alles drager waartoe dient het? Je kan washandjes er op leggen en door de ring kan je een handdoek hangen. Je kan het is de badkamer zetten, want het kan zelf staan. namen ontwerpers: Amber en Kyani naam ontwerp: DrinkBakDing waartoe dient het? Ons ontwerp dient om te kunnen genieten in het water, het bakje drijft zodat je drinken niet zinkt!!! namen ontwerpers: Kyara, Ine en Elise naam ontwerp: Slinger Winger waartoe dient het? versiering, decoratie, sfeer en licht namen ontwerpers: Kyara, Ine en Elise naam ontwerp: juwelenkistje waartoe dient het? Het is een sieradenkistje waar je oorbellen een armband, ring en nog veel meer kunt insteken, helemaal gemaakt uit plastic flessen/PET- flessen. En alle sieraden zijn zelf gemaakt uit plastic flessen/PET-flessen. namen ontwerpers: Octavie en Juliette naam ontwerp: hamstervakantiehuisje waartoe dient het? Het is een vakantiehuisje voor hamstertjes. Ze kunnen lopen op de loopband. Het hamstertje kan ook nog eten en drinken en er is ook nog een deurtje dat je open en dicht kan doen om ze erin en eruit te laten gaan. namen ontwerpers: Marthe, Marie en Lenn naam ontwerp: verblijf voor sprinkhanen waartoe dient het? dolle pret, ontspanning & speelplezier voor sprinkhanen namen ontwerper: Lars naam ontwerp: John Deere waartoe dient het? We hebben een tractor+aalkar gemaakt. Onze tractor en onze aalkar zijn gemaakt van grote PET-flessen. Het is een tractor om ergens te zetten (tentoonstellen), maar hij rijdt toch wel. PET betekent Poly Ethyleen Tereftalaat. namen ontwerpers: Michel, Baptist, Tuur naam ontwerp: WILL
waartoe dient het? Het is een boot uit PET-flessen die kan varen op water. Kindjes kunnen er Legoventjes opzetten. Het is uit plastic gemaakt; het gaat zeer lang mee!!!!! namen ontwerpers: Warre, Liam, Iben, Lucas |
AuteurSchrijf iets over uzelf. Maak u geen zorgen over toeters en bellen, een overzichtje volstaat. Archieven
Juli 2021
Categorieën |
OPenM-D-D-V: 8.15-16.00
W: 8.15-12.00 |
CONTACTVrije Basisschool De Kastanje
Alexisplein 15 - 8972 PROVEN 057 30 05 33 Waaienburgseweg 82 - 8972 KROMBEKE 057 40 07 29 directie tijdens de schooluren bereikbaar op: 0471/59.04.40 |
|